Voor wie op zoek is naar een training voor beginnende leidinggevenden. In een ongedwongen setting leert men effectief leiding geven aan een team om doelen te bereiken.
Wat leer je in deze training?
Er is geen standaard formule voor de perfecte leidinggevende. De situatie is sterk van invloed op de beste aanpak. Ondanks de verschillende omstandigheden zijn er altijd drie elementen die in alle situaties essentieel zijn en die in deze training aan bod komen:
- Wie ben je als persoon?
- Wat is je visie?
- Je eigen gedrag
Voor wie is deze opleiding?
Deze training wordt gevolgd door bijvoorbeeld;
- Voormannen
- Uitvoerders
- Coördinatoren
Wat ga je leren?
Er is geen standaard formule voor de perfecte leidinggevende. De situatie is sterk van invloed op de beste aanpak. Ondanks de verschillende omstandigheden zijn er altijd drie elementen die in alle situaties essentieel zijn en die in deze training aan bod komen:
De programma’s starten op verschillende data gedurende het jaar en hebben een duur van ca. 6 maanden en bestaan grofweg uit:
- Intake: Kennismaking met de trainer. Je gaat samen met de trainer kijken naar de leerdoelen en persoonlijke ontwikkelpunten
- Trainingsdagen: In totaal komen de trainer en de deelnemers 3 trainingsdagen bij elkaar om de training te doorlopen. Deze 3 dagen vinden binnen 6 weken plaats.
- Intervisies: Na de trainingsfase start de intervisiefase. Iedere maand komen de trainer en de deelnemer een dag bij elkaar. Het doel is om op deze momenten voorbeelden uit de praktijk te bespreken. De deelnemer kan gerichte vragen stellen.
Thema’s:
Verandering naar leidinggevende
Als individuen zich in een professionele omgeving ontwikkelen tot leidinggevende, brengt dit nogal wat uitdagingen met zich mee. Deze verandering omvat een verschuiving van een uitvoerende of operationele rol naar een leidinggevende positie waarin je moet begeleiden, motiveren en inspireren.
Effectief communiceren
Aan de hand van een DISC gedragsanalyse krijgen deelnemers inzicht in de eigen communicatie.Door je bewust te zijn van je eigen manier van communiceren, kun je effectiever communiceren, misverstanden voorkomen en (werk)relaties verbeteren.
Feedback geven & ontvangen
Feedback is een boodschap over het gedrag of de prestaties van een ander. Dit is onmisbaar als je met anderen samenwerkt. We zoomen in op welke manieren feedback gegeven kan worden en hoe je feedback ontvangt.
Omgaan met weerstand
Er zijn veel verschillende situaties waarin je te maken kunt krijgen met weerstand. Bij een collega die weerstand vertoont, is er vaak afwijkend gedrag te zien. Dit heeft direct invloed op de omgeving, het team of de werkzaamheden. Tijdens de training krijg je inzicht in hoe je weerstand van de ander om kunt buigen.
Valkuilen van leidinggevenden
Tijdens dit thema komen de veelvoorkomende valkuilen van leidinggevenden aan bod. Het vermijden van deze veelvoorkomende valkuilen vereist bewustzijn, zelfreflectie en voortdurende ontwikkeling van de leiderschapsvaardigheden.
Gesprekstechnieken
Gesprekstechnieken helpen je gedachten helder over te brengen, zodat anderen begrijpen wat je bedoelt. Het is belangrijk niet alleen zelf te praten, maar ook goed te kunnen luisteren naar de ander. In dit thema behandelen we methodes om structuur te geven aan je communicatie.
Data & Locaties
De programma’s starten op verschillende data gedurende het jaar
Kosten & Investering
n.v.t.
Subsidie
MDIEU2